Wednesday, October 24, 2018

#KKBiansPergiKorea - 2D1N Gochang, North Jeolla Province, South Korea Part 1



Annyeonghaseyo~~

Setahun berlalu, #KKBiansPergiKorea ke Gochang. Maka hari ni ada rajin sedikit so kite share lah ape yg best kt Gochang tu.hehehe

Kat mane sebenarnye Gochang tu? Ade ape kt sane? hahaha. Dah nama pun peminat drama , maka sebab drama lah aku pilih nk ke sini.Heeee.

ok, ini untuk pengenalan lokasi
Actually kami menaiki flight (Tway Airlines) dari Jeju ke Gwangju, airport yang paling dekat di Gochang. Harga dalam RM120 dan perjalanan lebih kurang 45 minit ke sejam macam dari jeju ke seoul juga. Cumanya airport Gwangju ni kecik je, then turun flight kena naik bas untuk ke terminal.

Meh belanja gambar dulu.

Tway airlines, selesa juga.



View atas ni sepanjang perjalanan ke Gwangju. Memang x tinggi , dan lalu bawah je, xde atas awan. Memule nebes gak, tp sebab kejap je kan. Kwn2 aku yg lagi 2 org tu membuta je kejenye, padahal bukan lame pon.hahahaha. Aku cam bese lah, enjoy the view.

Tiba di Gwangju, perut dah lapar. So decide breakfast dulu dekat cafe dalam airport. Memang ade la satu cafe, jadilah untuk simple breakfast.

Simple je, ade kopi + roti bakar
Selesai, terus pegi ke kaunter information untuk bas ke Gochang. Actually takde bas direct, kena naik 2 bas. Means dari Gwangju airport ke U Square ( Gwangju bus terminal) then dari situ naik express bas ke Gochang Bus Terminal. Sume ni mmg aku dh google sesiap.So takde lah blur sgt kan.

Keluar dari airport, carik je bus stop no kt luar then akan nampak bas dh menanti. Part klakar nk cte, driver bas ni rajin plak tanya itu ini. Kwn2 aku la dok melayan, aku tak tau la ape yg drg gelak2.hahaha. Aku cam bese, ke sane ke mari tangkap gambar untuk kegunaan mase depan. Elok settle keje aku, then aku join la depa sekaki. Tup2 ahjussi driver tu, ckp kt aku "Hey, what's the matter with you?" Tanjat aku.hahahahaha. Dan rupenye dialog tu dlm movie Titanic. Bengong. Memang tu jela english yg die tau kot, sbb dok ulang2 ckp tu.Kah3.

Memang ayam itik la komunikasi, ahjussi ni pon satu hal, dahla ktrg x reti n x paham ckp korea Angguk2 geleng2 jelah weh. Memang klakar kalau ingat balik.


tu ha, ntah ape la yg kwn2 borak ngan ahjussi driver tu


bas no 1000

tepi airport je, x susah nk jumpe
Masa perjalanan? Memang ingat2 lupe.hahahaha. Flight dari Jeju 8.05 am, sampai Gwangju lebih kurang pukul 9 camtu. Then amik luggage + breakfast, amik bas ke U Square pukul 10 pagi. Sampai U Square dlm setengah jam.U square ni besar gak, macam2 ade. Express bus ke Gochang pun tiket kena beli dekat sini. Tak susah, memang ade je kaunter. Even korea ko suam2 kuku, inshaAllah boleh survive.kkkk

Gochang ni memang kampung habis. Sebab ape? Tak banyak information aku dpt. Even google sane sini, memang payah. Accommodation pon limited. Punyelah ktrg takut takde pape, siap2 tapau Lotteria dekat U Square utk bekalan lunch.hahahaha.  Bas express ke Gochang pukul 11.35 pagi, so memang ade mase dalam sejam gak. Siap beli samgak kimbap.wakaka.





Yeah!

besar weh Lotteria sini

kaunter tiket di U Square


No pintu 24, platform bas ke Gochang ( refer ticket)

ramai gak orang
Nama pun bas terminal kan, semestinya banyak bas

Sepanjang perjalanan selama 60 minit ke Gochang, tak tau lah view ape sgt, sebab aku pon tdo.hahahaha. Lebih kurang 12.30 , sampailah kami di Gochang. Pheww.



Ok, tiba di Gochang Bas Terminal. Cabaran bermula!hahaha. Ok, 1st plan, nak terus ke Gochang HanokMaeul, rumah traditional di mana kami akan bermalam di situ. Aku jumpe tempat ni pon lepas google satu blog ni, tapi memang sepatah haram tak paham sbb i is kenot hangul. Website memang totally in korean, maka aku mintak tlg Ipah untuk contact. Itu satu hal.

Lagi satu hal, dari bas terminal nak ke guesthouse ni. Kalau ikutkan, boleh jalan kaki, tapi celah mane nk ikut? Google map tak membantu sgt sebab sume pon dalam korea. Dalam aku belek2 phone + menunggu ipah nye reply sebab die perantara antara aku dgn ahjumma tu, ade sorang ahjussi hensem dtg tegur. Fuh, sis lega. Sebab die ckp english cikit2. Bg die address tu, dan die suggest untuk naik teksi. Siap tunjuk blah mane taxi stand. So selesai satu masalah.hahahaha

Dari bas terminal ke guesthouse tu tak jauh pun, so dlm 5 minit camtu je. Teksi ahjussi ni pon tanye itu ini, aku paham cikit jela. Die kate ktrg student ke? Wow, mudenye sistur.hahahaha

Tiba di guesthouse, sunyi sepi. Sudahhhhh.hahaha. Aku ketuk pintu, nan hado org jawab. So aku decide tanye unnie dalam kedai pottery berdepan dengan rumah ni. Noona tu suh masuk dulu, sebab sejuk kt luar. Baik2 betul orang kt sini. Siap tlg call kan ahjumma tu lagi. Rupenye ahjumma tu keluar pegi lunch.hehehe. Sementara tunggu, die jamu traditional teh, omija. Rasa masam2, pahit, manis tapi sedap.

Omija Tea

kedai unnie tu 

lorong nk ke guesthouse

sini mcm culture centre gak aku rase
Tak sampai 15 minit, ahjumma dah balik, so kami pun terus ke rumah. Memang ahjumma pun tak reti cakap english wey, aku pon ckp mmg terabur habis. Ntah ape aku sebut, janji paham lah cecikit. Ahjumma bawak kami ke rumah, then explain cecikit. Seres talk, lawa weh hanok house kt sini. Memang nyesal duduk sehari je. Dahla besar, luas + tak mahal sgt. Rekemen seh.

Ok meh belanja gambar.






yg penting ade bidet.hahahha





Dulu masa kt Seoul, dh merasa gak hanok stay, tp bilik x besar mane. Tapi kt Gochang ni, memang mantap. Besar rumahnye. Price per house, yg kami amik ni 120k won. Ikutkan nak rumah yg lagi kecik cikit, 90k won, tapi sebab salah tarikh, maka rumah tu x available dh. hahaha. Aku gakla yg salah bg date memule. Anyway, memang berbaloi duduk sini. Kawasan aman damai + lawa.

Ok, next entry sis share ade ape kt Gochang yang sampai gigih ke sini. Buhbye.

2 comments:

  1. cantik laaa rumah tu! toilet tu maju ke hadapan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn main2, if malam siap ade lampu ok dlm toilet bowl.hahahaha

      Delete