Thursday, October 4, 2012

Jeju Trip ( Apr 2012) -Part 1

Annyeong!

Gile lame tak berupdate blog nih.hakhak.Segala habuk ade dh ni.kekeke.
Ok, lets continue Korea trip last april aritu. Day ke 5, kami berangkat ke Jeju Island.
Nak gak pegi Jeju ni sbb mcm tak lengkap ke Korea kalu tak ke Jeju Island ni bagi aku (ayat org tamak).

Tiket dari Gimpo Airport ke Jeju airport, kami dapat agak murah.Sebab beli time Jeju Air promo, return tiket RM270. Sangat2 berbaloi.hoho.Tips nk dpt tiket murah?Senang je, sila rajinkan diri bukak website flight ari2.hoho.^^

 Flight kami dlm pukul 7 malam bergerak, so dari Gimpo ke Jeju perjalanan dlm 1 jam. Sampai sane around 8 malam. Sampai2 je Jeju airport, ade satu insiden plak.Al maklumlah, 1st time sampai kan.
Nak ke Yeha Guesthouse, kami mmg plan naik teksi jek. Keluar dri airport, mata melilau carik taxi stand.Tak jumpe plak, nk tanye infomation kaunter, dh tutupla pulak.=_=.

Ok, nampak teksi melambak2 tepi jalan, so dengan bangganye aku tahan.Yg heran, sume teksi aku tahan taknak berhenti.Sakai ok.Org yg beratur lambat dr ktrg yg dpt msok teksi tu dulu. Tak puas hati, aku tahan lagi.Tup2, pemandu teksi tu hon aku.Terkejut oii.Gile ke ape?Hati aku tak sedap dh, yela kan.dhla malam.Kt Jeju airport tu sunyi cikit nk banding ngan Incheon.

Tahan punye tahan, akhirnye ade gak teksi yang sudi hangkot ktrg ni. Satu hal lagi, aku sebut Yeha Guesthouse, ahjussi tu blur.Siap macam nk marah plak.Die ckp nk phone no.Beg aku plak kt bonet, adoi.Kene la plak behenti tepi jalan amik beg kat bonet. Memang membebel2 la ahjussi tu kt krtg.Mane nk tau maaa..huwaaa.

Tips utk teksi kat Jeju:
1) Bg phone number address yg krg nk tuju.Ko sebutla name tempat ke ape ke, mmg drg tak layan. Sebab dengan no tepon tu, drg akan call terus and tanye direction.
2) Jangan tahan teksi color putih, tu tuk local citizen je. Utk foreignor, amik cab hitam.Tu adalah global teksi.(patotla die hon aku.ceit!)


Gimpo Airport, gegeh sbb JYJ kat belakang.haha
Depan kaunter Jeju Air
Mamat ni la satu2 yg bole speaking london.ahaks.

melantak ni before naik kapal.woot woot

   Oh, Jeju Air ni mcm krg naik MAS nk ke Langkawi.So dapatla air secawan kt dlm kapal terbang.hakhak.Ok cikitla dr airlines yg lain. Oh, lagi satu yg uniknye tiket utk airlines drg ni differentiate by colors.Mcm Jeju Air color oren, so tiketnye pon color oren.^^. Ade aku nmpk tiket color hijau, putih, ikot tema airlines tu color ape.hoho.

Yeha Guesthouse

Sangat recommended. Kami bermalam di Yeha Guesthouse ni 2 malam. Dekat dgn airport, 10 minit je jaraknye kalu naik teksi. Price pon tak mahal mane, sangat berbaloi.  Bilik pon bersih n besar, kemudahan pon byk disediakan. Washing machine, dryer, kitchen (siap ade khas utk muslim, aku rase org dulu2 dtg yg tinggalkan), free breakfast, etc. Oh, receptionist pon sgt baik dan membantu dan yang paling penting, tau ckp english!

http://yehaguesthouse.com/

Reception
                                                        
Kitchen & Hall


Lepak sambil tgk tv.ohoho.

 Takde gambar bilik sbb sampai dh malam.So memasing kasi terjun terus atas katil.hahaha.

Nak tau mane ktrg pegi dekat Jeju ni?Tunggu next entry.^^


5 comments:

  1. nak tanye, macamne care awak beli tiket kat jeju air website ye?

    saya da byk kali cube tp xberjaya la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thru jeju air website.register member dulu,so ade id senang cikit nk tempah tiket.
      Ade eng version.^^

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hai. Saya nak tnye, sy dh beli tiket kat jeju air, nnt nk check in dia ad online check in cam Airasia tak? atau pegi kaunter kat airport Busan check in kat ctu ?

    ReplyDelete