Thursday, October 4, 2012

Jeju Trip ( Apr 2012) -Part 2

Annyeong!

Ok, lets continue mane destinasi2 menarik yg bole dilawati kat Jeju Island ni. Memula kami ingat nk follow Yeha Tour, tp bile kire2 balik, agak mahal kalu nk dibandingkan kami sewa teksi. Teksi banyak dekat Jeju ni, sbb tu pengangkutan utama gakla kat cni. Disebabkan lambat email utk sewa teksi yg ade english guide, kami sewa je teksi biasa. Cara paling senang, suruh je receptionist tu call teksi.hehe. Gtau die nk sewa utk sehari (8jam) and bg location mane nk g utk hari tu. Kami dpt murah gak, sewa teksi utk sehari (8jam) hanya 110,000 won.Kire okla kalu devide 4 org kan.

1st day, destinasi kami Manjanggul Lava Cave,Haenyeo Museum,Seongsan Ilculbong Sunrise Peak,  Seopjikoji, & Seongup folk village

Manjanggul Lava Cave

In 2007, a UNESCO World Natural Heritage in Jeju boasts ‘Manjanggul’ ! Deep, deep like a naturally beautiful appearance preserved intact in the quickly changing the place feel like the homage to dealing with. Manjanggul Cave (만장굴) is one of the finest lava tunnels in the world, and is a designated natural monument. A lava tunnel is formed when the lava that was deep in the ground spouts from the peak and flows to the surface. Manjanggul Cave has a variety of interesting structures inside including 70cm lava stalagmites and the lava tube tunnels

Ape yg menarik kt cni? Bole masuk gua!hahaha.Ktrg takde carik info psl ni sgt, so blasah je pg sbb rating review agak tinggi kt Yeha Tour tu.Sampai2 je, rupenye kene redah masok gua daa.Aku ok lagi, jeans mcm biasa.Ade la plak member srg ni pakai skirt weh.Ha, amik ko.Msok gua pakai skirt.wakaka. Entrance Fee 2000 won sahaje.^^

Agak mencabar gak nk smpai ke hujung gua utk tgk lava yg terbentuk tu (highlight Manjanggul Cave). But okla kan, lame kot tak wat aktiviti gini.kekeke.

berjalan ngan teksi ahjussi.laju woo nk kejar die jalan.
dalam gua.hoho.sejuk weh!

siap ade jambatan lagi dlm gua ni.hakhak

1km ok ktrg berjalan dalam gua ni.huhu.mmg mencabar kakiku!Tapi org2 korea ni maintain je.Time ktrg masok tu, ade lawatan budak2 tadika kot.Amazing! Tadika dh g gua.haha.

Dah penat berjalan, finally yeah ktrg smpai ke hujung lava tu.Memang berbaloi jalan jauh. Tapi bile pikir nk kene patah balik ke pintu masok td, mmg letih la.=_=.


Haenyeo Museum

Aku tak penah tau pon psl Haenyeo ni, tp kwn2 aku sebok nk ke sane.Ade dlm Family Outing kate kak yat.haha.mane la aku nk tau kan.

Haenyeo refers to female divers who dive into the ocean water to gather various shellfish, seaweed, etc, without using any underwater diving equipment. When diving underwater, a haenyeo carries only a pair of goggles, a round ball-like tube to keep her balance, and a basket to put her collections in. Such women involved in the fishing industry are known to be scattered all around Jeju-do, Korea, Japan, and Russia. 

Basically museum ni nk kenalkan keunikan org2 & perkampungan Haenyeo.Okla, dpt gakla aku info psl drg2 ni. Entrance fee 1200 won sahaje.


Dalam auditorium, they show us video about Haenyeo
Haenyeo Village


Haenyeo Uniform.LOL
Scenery outside museum

 Dah msok museum ni, drg kate ade Haenyeo performance plak.Tp bile tgk, takde pon.huhu. Rupe2 nye performance tu kt Ilculbong, bukan kt museum nih.ceit!

Settle Manjanggul & Haenyeo Museum, kami berangkat ke Seongsan Ilculbong Sunrise Peak. Perjalanan lalu tepi pantai, mmg sangat tenang dan damai. Sempat gak suh ahjussi tu stop kejap tepi laut, nk feeling sat.kekeke.


sangat tenang dan nyaman
jernih kut air laut ni.


rajin dan baik hati sungguh ahjussi teksi kami ni, selaku cameraman.
 Tapi mmg puas hati dengan ahjussi teksi kami tu.Walaupon ade language gap, die melayan je ktrg ni. Aku ni takat basic tau la,nk ckp lelebih mmg nganga jela. Ktrg nk tangkap gamba cikit je, die plak yg bg arahan suh posing kt sane, sini.haha.Terbaek!

To be Continue~~ 

No comments:

Post a Comment